Tuesday, November 16, 2010

Tomyam Ayam





















Tomyam ni salah satu feberet aku & anak2.. sukaaaaa sangttttt.... TAPIIII... jarang2 dapat masak kat rumah disebabkan en. asben kurang suka dengan tomyam.. huhuhu... bukan saja tomyam.. tapi apa2 lauk yg ada daun limau purut mesti dia tak berapa suka... Sebab tu kalau resepi yg letak daun limau purut.. mesti aku letak sikit2 je takut spoil selera cik abang ku.. hehe.. 

Biasanya aku masak lauk tomyam ni bila en. asben tak mkn kat rumah iaitu.. pada hari dia masuk kerja kul 4 petang iaitu hari last dia kerja shift malam. Selalunya kalau dia kerja shift malam dia masuk pukul 8 mlm.. tp hari last kerja shift mlm dia akan masuk pukul 4 petang & balik pukul 12 tengahmalam yg ertinya dia tak makan malam kat rumah.. haaaaaaaaa... masa tu.. barulah aku akan masak lauk2 kegemaran aku & anak2 serta dapat makan puas2... hehehe.... umpama membalas rindu dendam gitu.. keh keh keh... actually dia tak pernah melarang aku masak lauk2 gini... cumanya yg buat aku tak syok ialah bila aku masak lauk2 gini.. dia tak berapa nak sentuh.. so kalau aku nak masak juga.. aku kenalah masak lauk2 lain juga.. jadi baik aku masak je lauk2 lain yg mana kami boleh sama2 enjoy daripada aku enjoy lauk feberet aku & dia enjoy lauk feberet dia.. rasa macam tak syok gitu kan? So inilah lauk yg aku & anak2 dok makan & hirup puas2 masa asben takde bebaru ni... hehe...

Resepi sempoi jer.. cuma guna ayam & letak sayur byk2 sebab anak2 pun suka sayur2 mcm ni.... 1 periuk.. habis kami 4 beranak...

½ ekor ayam ~ potong kecil
1 peket kecil cendawan tiram ~ disiat2
1 peket jagung muda (xde stok pulak)
2 batang carrot (saja letak lebih sbb si kecik suka sgt dgn carrot)
¼ biji kobis ~ hiris kasar
½ biji cauliflower ~ potong floret
3 helai daun limau purut  ~ disiat2
3 ~ 4 batang serai ~ diketuk  
2 ~ 3 biji limau nipis ~ ambil jus
6 biji cili padi ~ dipecah2kan
2 biji tomato ~ dibelah 4
1 biji bawang besar ~ dibelah 6 
3 sudu besar pes tomyam ~ dicairkan dgan sikit air
Sedikit daun ketumbar 
air secukupnya ikut citarasa masing2
garam, aji & gula ikut citarasa

Bahan2 dikisar halus
1 biji tomato ranum
1 biji cili merah
½ inci lengkuas
1 Inci Halia
5 Biji Bawang Merah Kecil

Cara2
1. Jerangkan air bersama bahan2 kisar. Masukkan sekali ayam serta kesemua bahan2 lain kecuali bahan2 perasa, sayuran & jus limau.
2. Bila dah mendidih masukkan sayuran kecuali cendawan, tomato & daun ketumbar.  Biarkan mendidih & sayuran nampak lembut. Masukkan cendawan & kacau2 biar mendidih.
3. Masukkan jus limau & perasakan dgn bahan2 perasa biar secukup rasa, Akhir sekali masukkan tomato & biarkan sekejap pastu bolehlah dihidang dengan menabur daun ketumbar ke dalam mangkuk tomyam.



1 comment:

Anonymous said...

nak cuba la.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...